Motivering till skolan

Skolan har precis börjat igen, och troligen som jag själv tänker, tänker du okcså; nu jäklar ska jag satsa på skolan. Första veckan går bra, andra och tredje veckan fungerar också men sedan kommer den fjärde och du har fått massa prov, läxor och uppgifter du måste lämna in. Det där med att satsa på skolan? Pfff, den motveringen är totalt borta och du föredrar att hänga med kompisar, hålla på med andra intressen än att satsa på skolan. Känner du igen dig? 
 
Jag har släng ihop ett inlägg för att få ihop det bästa tipsen för att hålla kvar motiveringen, både i och efter skolan. Kanske alla inte fungerar på dig. Men jag är ganska säker på att något av mina tips hjälper dig.
 
 
 
- Först, det fina. Jag blir alltid mer motiverad då man har det fint och i ordning. Ha massa bra pennor i random färger, ha ditt favoritpennskrin, dekoroera skåpen och gör det personligt. Kanske också motiverar det dig? 
 
- Du har din sena lektion idag, klockan är två och du vet att du har 2 timmar till kvar av skolan. Allt du vill är att komma hem, lägga dig framför Tv och bara skita i det läxor du fått under dagen. Oftast har man ätit en dålig skolunch och blodsockret är nere på botten och du orkar inte ens anstränga dig för att bli possitiv. Mitt tips? Se till att ha något att äta. Frukt, en macka. Äter du den under en rast så orkar du mycket mer.  Kan du inte äta något i skolan? Ät då direkt då du kommer hem. Du blir mer positiv och kanske till och med orkar lyssna klart på skolan, gå hem, plugga och till och med titta på det där Tv programet du ville efter allt plugg.
 
- Se till att hitta ditt eget sätt att plugga på. Du har massor av läxor, den där träningen och andra intressen som du hellre föredrar än att plugga.  Gör en deal med dig själv. ex. 40 minuters plugg, 20 minuters paus för att kolla på det där senaste avsnittet av din serie du följer, fortsätt plugga 30 minuter efter det, och till sist som belöning?Ja då får du kolla klart på seriens senaste avsnitt. Har du träningar och jobb under regelbunda tider? Ja då vet du kanske att du inte kan plugga på de dagarna under ett visst antal timmar. Då får du ta och anpsassa dig och lägga upp en plan på hur du ska plugga.
 
- Gör ditt pluggande roligt. Personligen älskar jag att rita, använda färger och massa markeringspennor. Dina aneckningar och arbeten blir mycket roligare då. Dessutom lättare att förstå. Läs en text, rita upp bilder på texten. Markera, gör rutor och runda ringar, krumelurer medans du antecknar. Allt fastnar även bäst om du skriver det för hand. Detta tips ger jag till alla som har datorer då ni för anteckningar. Skriver du det så fastnar det i handen bättre, än att skriva på tangenter.  
 
 - Se till att sova. Hej mamma. Nej men sömn är faktiskt 30% av varför du inte orkar med saker. Får man bra med sömn så orkar man mer dagen efter. Jag vet att det är superkul att sitta framför en film eller datta till mitt i natten. Men kanske kan du ändå försöka att släcka lampan vid 11-12, så att du iallfall hinner sova 7-8 timmar. Det kommer göra att du mår bättre- både fysiskt och psykist. Och du kommer garanterat orka mer. 
 
 -För alltid anteckningar och lyssna på dina lektioner. Jag vet att det är skittråkigt och du hellre sitter och sms eller håller på med andra saker, men du kommer tjäna så mycket på det i längden. Du kanske slipper sitta hemma i 1 timme och läsa sidorna som du egentligen skulle ha läst i skolan. 
 
 
Jag vet att det ibland är jättesvårt att få motivering. Att det är så jäkla tråkigt. Men tänk såhär, snart är det över. Snart så. Räkna ner till nästa lov, kanske är det alldeles runt hörnet. Och försök, försök verkligen för du kommer ångra dig i framtiden om du aldrig försökte!
 
 

ullis skriver:

DU är BÄÄÄÄÄST Lopppan!!!
Pussar och kramar Ullis!

amanda skriver:

Jättebra tips måste jag säga!!


Kommentera

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej)


Webbplats


Kommentar